Покана за участие в Габровско биенале на хумора и сатирата в изкуството с тема: Икономия на средствата
"Безкрайният растеж е невъзможен на планета с крайни ресурси."
Грийнпийс България
Габровското биенале на хумора и сатирата в изкуството е един от най-големите и стари форуми за визуално изкуство в България. Предстоящото 25-то издание с тема Икономия на средствата е посветено на екологията и ще се реализира от 20 май до 30 септември 2022 година. Биеналето се състои от две журирани изложби – една за карикатура и една за съвременно изкуство – както и от кураторска изложба, която за 25-тото издание е поверена на художника Олаф Вестфален. Биеналето ще се открие на 20 май 2022 в Музея на хумора и сатирата в Габрово. Изложбите продължават до 30 септември 2022 г. Освен творби на автори от цял свят, биеналето ще представи и богата паралелната програма от събития (в и извън Музея) – лекции, дискусии, прожекции, пърформанси, уъркшопи, детски творчески и образователни ателиета.
До 17 януари 2022 организаторите на 25-то Габровско биенале на хумора и сатирата в изкуството канят художниците, да изпратят своите предложения за участие.
В годината, в която Музеят на хумора и сатирата отбелязва своята 50-годишнина наградният фонд е значително по-голям, в сравнение с предходните издания.
Наградите в раздел „Съвременно изкуство” са:
Голямата награда Златен Езоп в раздел „Съвременно изкуство” – 5000 €
Награда на град Габрово, която се присъжда на обещаващ млад автор – 2500 €
За участие се приемат художествени творби, изпълнени във всички техники и медии.
Наградите в раздел „Карикатура” са:
Голямата награда Златен Езоп в раздел „Карикатура” – 2 500 €
Награда за карикатура – 1 500 €
За участие се приемат оригинални творби, подписани от авторите, с размер до А3, и дигитални творби, включително анимирани карикатури (gif, flash и видео).
Повече информация за биеналето, както и онлайн формуляр за кандидатстване можете да открите на биеналния сайт - https://biennial.humorhouse.bg/.
Биеналето се организира от Музея на хумора и сатирата с подкрепата на Община Габрово, Министерството на културата, Гьоте институт и Посолството на Кралство Дания.
--
За темата: Икономия на средствата
Светът e на стероиди. Природата е приватизирана и изтъргувана за без пари. Ненаситното ни извличане и използване на ресурси породи просрочен екологичен дълг. Акселерацията и гигантизмът създадоха метаболитен цикъл между капитал и природа, Север и Юг, богати и бедни, чисто и замърсено, с алчност и хипертрофия в единия край и изтощение в другия. В ход е глобално фрийк шоу, спектакъл на диспропорцията и изкривяването, напомнящ на представленията с деформирани хора и животни през 19-ти век. Само че в момента това се случва на световно ниво и всички участваме в шоуто. Понякога изглежда, че злобната комедия на шоуто с изроди би била подходящият отговор на днешната чудовищност.
Възможно ли е планетарното въображаемо да се презареди с хумор, сатира, веселост и дружелюбие? Било то за да проумеем как да преминем през краха възможно най-хуманно или да преосмислим колко ни е достатъчно и какво означава да живеем добър живот. Като тема на Биеналето, Икономия на средствата означава промяна към грижа и поддръжка вместо шоубизнес; вглеждане в обществото, но и поглед към изкуството, неговите начини на производство и изразни средства, където краткото, икономичното и простото са част от поднасянето на поантата.
„Тревожност за климата” се нареди сред десетте нови думи на 2021. Дали чашата е наполовина пълна или наполовина празна? Художничката Агнес Дeнeс казва, че творчеството е надежда. В състояние на глобална дисфория може би всички жестове и усилия, насочени към хуманизирането на света са точно онова, което ни помага да ставаме от леглото ден след ден (простичка пандемична поука). А щом веднъж се събудим, възможните действия и реакции са безчет.
Пандемията постави на дневен ред парадигмата на грижата. Също така направи видима връзката между социалните неравенства и концентрацията на богатство, като отново повтори, че справянето със сигурността, икономиката и екологията е безполезно без представката социо-. “Социално или екологично” не е антиномия и социалните проблеми не трябва да бъдат извинение за икономическо реактивиране въз основа на още от същото.
Солидарността между хората не е достатъчна. Необходима е солидарност между човеците и не-човеците. И може би е крайно време да разберем дали растенията се смеят и какви шеги разказват облаците.
Автор на визуалната идентичност на Биеналето е Кристофър Чолак.